اخبار

سامانه کلاس‌های الکترونیکی (آنلاین)

سامانه کلاس های الکترونیکی (آنلاین) همانند دروس آموزش حضوری با تعامل کامل استاد و دانشجو در کلاس مجازی ارائه می شود. آموزش از طریق فایل های صوتی، متون، اتاق های گفتگو و نظایر آن با استفاده از نرم افزار آموزشی ویژه می باشد. به نحوی که دانشجو بتواند بطور کامل در جریان آموزش مطالب مورد نیاز قرار بگیرد.

فهرست نرم افزارهای الزامی

  1. Mozilla FireFox یا Google Chrome
  2. Adobe Acrobat Reader یا Foxit Reader
  3. Adobe Connect
  4. Persian Keyboard
  5. Any Desk
ردیفموضوع آموزشمشاهده آموزش
01نصب نرم افزار های مورد نیاز برای شرکت در کلاس های آنلایننمایش
02به مشکلی برخوردم که در سایت توضیحی داده نشده است، چگونه می توانم درخواست پشتیبانی کنم؟نمایش
19چگونه می توانم حجم فایل PDF را به منظور بارگذاری در کلاس کاهش دهم؟نمایش
04کلاس Online چیست و چگونه محیطی است؟نمایش
05پنجره‌ی Attendees چیست و چه کاربردی دارد؟نمایش
06چگونه با افراد حاضر در کلاس Chat کنم؟نمایش
07پنجره Share چیست؟نمایش
08پنجره ی Video چه کاربردی دارد؟نمایش
09کاربرد پنجره ی Note چیست؟نمایش
10پنجره ی File چیست و چه کاربردی دارد؟نمایش
11دو آیکون بالای صفحه کلاس سمت چپ به چه معنا هستند؟نمایش
12نحوه محاسبه حضور و غیاب در کلاسهای Online به چه صورت است؟نمایش
13برای اتصال به سیستم و استفاده از کلاس Online از PC (کامپیوتر شخصی) استفاده می کنم . چگونه از درستی تنظیمات صدای سیستم خود اطمینان یابم؟نمایش
14وقتی در کلاس تایپ می‌کنم حروف ناخوانا و بهم ریخته هست، چه کار باید بکنم؟نمایش
15برای ورود به محیط کلاس از لپ تاپ استفاده می کنم . تنظیمات صدای لپ تاپ را چگونه بررسی کنم؟نمایش
16چگونه میتوانم قبل از ارائه در کلاس، صدای خود را تست کنم؟نمایش
17چرا صدای استاد قطع و وصل میشود اما بقیه دانشجو ها مشکل ندارند؟نمایش
18صدای استاد برای همه دانشجوها قطع و وصل می شود و گاهی اوقات از کلاس بیرون می‌افتند، مشکل از کجاست؟نمایش
03نحوه ی ورود به کلاس آنلاین چگونه هست؟نمایش
20پس از اینکه استاد به من دسترسی میکروفن دادند، چگونه آن را فعال کرده و در کلاس صحبت کنم؟نمایش
21چرا وقتی روی علامت میکروفن کلیک می کنم فعال نمیشود؟نمایش
22چگونه می توانم در کلاس آنلاین با سایر دانشجویان چت خصوصی داشته باشم؟نمایش
23چگونه می توانم اندازه نوشته ها را در پنجره چت تغییر دهم؟نمایش
24چگونه فایل خود را به PDF تبدیل کنم تا جهت Share در کلاس با مشکل مواجه نشوم؟نمایش
25چگونه می توانم صفحه Desktop خودم را برای ارائه در کلاس آنلاین نمایش دهم؟
26فایل من در هنگام بارگذاری در مرحله تبدیل (Converting) می‌ماند و نمی توانم آن را نمایش دهم، آیا راه حل دیگری هست؟
27نحوه ی برطرف سازی مشکل عدم نمایش صفحه ی ورود به کلاس های آنلایننمایش
28آموزش کامل نحوه‌ی استفاده کردن از کلاس های آنلاین ویژه دانشجونمایش
29نحوه‌ی بررسی وضعیت اینترنتنمایش
ردیفموضوع آموزشمشاهده آموزش
01نحوه بارگذاری پاسخنامه توسط دانشجویاننمایش
02نحوه پاسخ به سوالات تستی توسط دانشجویاننمایش
03نحوه پاسخ به سوالات تشریحی توسط دانشجویاننمایش
04آموزش پاسخدهي به سوالات توسط دانشجويان در سامانه آموزش(مروارید) - (این آموزش منقضی شده است)نمایش

نام کاربری و رمز عبور من چیست؟

کلیه دانشجویان می توانند با اطلاعات زیر وارد سامانه شوند.

نام کاربری: شماره دانشجویی

رمز ورود: کدملی


دانشجویان اتباع:

نام کاربری: شماره دانشجویی

رمز ورود: رقم آخر شماره دانشجویی ۱۰ بار تکرار شود یا شماره پاسپورت و اضافه نمودن صفر قبل از آن به تعداد مجموع ۱۰ رقم(به عنوان مثال اگر شماره پاسپورت ۳۵۱۲۳ باشد باید ۰۰۰۰۰۳۵۱۲۳ وارد شود)

چه سخت افزار‌هایی مورد نیاز هست؟

  1. رایانه (الزامی)
  2. اینترنت با سرعت حداقل ۲Mbps (الزامی) و اطمینان از باز بودن پورت های ۸۰، ۴۴۳ و ۱۹۳۵
  3. اسپیکر (الزامی)
  4. میکروفن (اختیاری)
  5. وب کم (اختیاری)

معمولا یک لپ تاپ معمولی موارد ۳ و ۴ و ۵ را به صورت یکپارچه در اختیار شما قرار می دهد.

چه نرم افزارهایی مورد نیاز هست؟

  1. نرم افزار Mozilla FireFox یا Google Chrome برای مشاهده وب سایت
  2. نرم افزار Adobe Acrobat Reader یا Foxit Reader برای مشاهده فایل های PDF بارگذاری شده در کلاس‌های آنلاین
  3. نرم افزار Adobe Connect برای ارتباط به کلاس آنلاین
  4. نرم افزار Persian Keyboard برای تایپ فارسی در محیط کلاس های آنلاین
  5. نرم افزار Any Desk برای پشتیبانی از راه دور در مواقع اضطراری

چگونه صحت عملکرد میکروفن را بررسی کنم؟

کافی هست وارد وب سایت ذیل شود و روی آیکون میکروفن کلیک نمایید:

https://online-voice-recorder.com

مرورگر از شما سوالی می پرسد که آیا اجازه دسترسی میکروفن به این وب سایت را می دهید، در صورتی که شما روی گزینه Allow کلیک نمایید، عملیات ضبط آغاز می گردد.

پس از ضبط صدا روی آیکون ایست کلیک نمایید و سپس روی آیکون پخش کلیک نمایید، تا صدای خود را گوش دهید.

زمان برگزاری کلاس ها به چه شکلی هست؟

زمان برگزاری کلاس ها دقیقا همچون انتخاب واحد شما می باشد، اساتید و دانشجویان موظف می باشند که در این ساعات به صورت آنلاین در کلاس حضور یافته و اقدام به برگزاری کلاس نمایند.

قوانین آموزشی کلاس های حضوری عینا در کلاس های آنلاین اعمال می گردد.

در صورتی که در کلاس آنلاین نشوم چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که قبلا اشاره شده است، قوانین آموزشی کلاس های حضوری عینا در کلاس های آنلاین اعمال می گردد.

حضور یا عدم حضور شما در سامانه به صورت خودکار ثبت می گردد و در صورت غیبت بیش از ۳ جلسه استاد می تواند، درس شما را حذف کند، در این صورت امکان شرکت در امتحان پایان ترم آن درس را ندارید.

در صورتی که نتوانم در کلاس حضور پیدا کنم، کلاس ضبط می شود؟

بله، کلیه کلاس ها بلافاصله پس از حضور استاد ضبط می گردد و امکان مشاهده کلاس ضبط شده پس از اتمام کلاس امکان پذیر می باشد.

میکروفن ندارم، چه مشکلی برای من پیش می آید؟

در صورتی که میکروفن نداشته باشید، امکان پرسیدن سوال به صورت تعاملی از استاد را ندارید، همچنین در صورتی که نیاز به ارائه پروژه، کار کلاسی و … توسط شما باشد، امکان صحبت کردن ندارید.

همچنین در صورتی که استاد از شما سوال بپرسد، مجبور هستید جواب را برای استاد تایپ نمایید.

چگونه می توانم در کلاس صحبت کنم؟

کافی هست با استفاده از گزینه Raise Hand یا معادل فارسی آن بالابردن دست در کلاس درس اقدام نمایید، استاد درخواست شما را مشاهده نموده و در صورتی که با درخواست شما موافقت کند، دسترسی صحبت کردن در کلاس به شما تعلق می گیرد و می توانید در کلاس صحبت کنید.

امکان ارائه درس یا پروژه توسط دانشجو در کلاس هست؟

بله، استاد می تواند دسترسی Presenter یا ارائه کننده را به هر یک از دانشجویان کلاس بدهد و دانشجویان می توانند فایل خود را در کلاس بارگذاری نمایند و اقدام به ارائه آن نمایند.

امکان صحبت کردن به صورت خصوصی در کلاس با استاد وجود دارد؟

با میکروفن یا صدا خیر، ولی می توانید برای استاد در کلاس پیام خصوصی ارسال نمایید.

15 دقیقه از کلاس گذشته و من می خواهم با تاخیر وارد کلاس شوم، امکان پذیر هست؟

این موضوع بستگی به استاد دارد، استاد می تواند هر زمان که بخواهد از ورود دانشجویان جدید به کلاس جلوگیری نماید.

امکان دسترسی به کلاس ها توسط تلفن همراه وجود دارد؟

بله، توسط گوشی‌های هوشمند این امکان وجود دارد، نرم افزار Adobe Connect و Mozilla Firefox را برای سیستم عامل اندروید در گوشی خود دانلود (از اینجا دانلود کنید – نرم افزار ردیف شماره ۱۷ و ۱۹) و نصب نمایید.

در مجموع از لحاظ فنی بهتر هست در کلیه کلاس ها با رایانه حاضر شوید.

توجه داشته باشید که امکان مشاهده کلاس های ضبط شده توسط تلفن همراه، میسر نمی باشد.

به چه صورت می توانم در کلاس های آنلاین به صورت فارسی تایپ کنم؟

در حالت عادی کلاس های آنلاین با تایپ فارسی سازگاری ندارند، ولی می توان این ناسازگاری را به دو روش برطرف نمود.

روش اول (نصب نرم افزار – پیشنهادی): کافی هست نرم افزار Persian Keyboard را نصب نمایید و هنگامی که قصد تایپ کردن در کلاس را داشتید، زبان سیستم عامل را روی گزینه Qom Islamic Azad University قرار دهید.

تایپ فارسی در کلاس

تایپ فارسی در کلاس

روش دوم (بدون نیاز به نصب نرم افزار – غیر پیشنهادی): زمانی که می خواهید حرف ی را تایپ کنید، به جای استفاده از کلید D در صفحه کلید از کلید ترکیبی Shift+X استفاده نمایید. کلید Shift+X حرف ی را به صورت عربی برای شما درج می نماید و مشکل بهم ریختگی حروف حل می شود، ولی چون دقت روی این موضوع که هر موقعه به حرف ی رسیدید از این کلید استفاده کنید سخت است، پیشنهاد می شود از روش اول استفاده نمایید تا این کار به صورت خودکار انجام شود.

نحوه‌ی ارائه دروس عملی به چه شکلی هست؟

درس هایی که واحد آن به طور کل عملی می باشد، امکان ارائه به صورت آنلاین را ندارند و نحوه ی ارائه این دروس متعاقبا اعلام می‌گردد.

چه زمانی امکان مشاهده کلاس های ضبط شده است؟

کلیه جلسات کلاسهای آنلاین ضبط شده از ساعت ۲۰:۰۰ شب الی ۰۸:۰۰ صبح قابل دسترسی می باشد.

بعد از پیوستن به کلاس نوار آبی رنگ Loading نرم افزار Adobe Connect تا آخر پر میشود ولی وارد کلاس نمیشود، چگونه این مشکل را میتوان رفع کرد؟

در صفحه کلید، کلید های Windows(عکس پنجره) و R را با هم فشار دهید.
در پنجره باز شده ی Run در قسمت Open عبارت inetcpl.cpl را تایپ کنید و روی گزینه Ok کلیک کنید، تا پنجره Internet Option باز شود.
در سربرگ General در قسمت Browsing History روی گزینه Delete… کلیک کنید، تیک گزینه های Temporary Internet files and website files و Cookie and website data را بزنید و روی گزینه Delete کلیک کنید. سپس روی گزینه ok کلیک کنید.
هم اکنون مشکل loading شما رفع شده است.

علت اکو شدن صدا در کلاس چیست؟

این مشکل مطلقا به سرور ارتباطی ندارد و می‌بایست افرادی که دارای میکروفن فعال هستند بلند گو یا اسپیکر سیستم خود را قطع و از هدفون یا هندزفری استفاده کنند.

در واقع هنگامی که شما اسپیکر و میکروفن خود را همزمان فعال می‌کنید یک لوپ یا چرخه‌ی صوتی ایجاد کرده که باعث می‌شود صدای خارج شده از اسپیکر توسط میکروفن دریافت شده و مجددا برای پخش به سرور ارسال شود، این فرآیند بارها تکرار شده و باعث اکو شدن پی در پی صدا می‌شود. با تغییر اسپیکر به هدفون این مشکل کاملا برطرف شده و می‌توانید از جلسه‌ی آنلاین خود لذت ببرید.

امتحانات آنلاین در چه سامانه ای برگزار می شود؟

از چه مرورگری برای آزمون باید استفاده کنیم؟

آخرین نسخه مرورگر Mozilla Firefox یا Google Chrome

چه کارهایی در آزمون آنلاین نباید انجام دهیم؟

استفاده از دکمه Back یا Refresh یا Reload مرورگر در طی زمان شرکت در آزمون ممنوع می باشد و در صورت استفاده از این دکمه ها شما به عنوان یک Cheater یا متفلب شناسایی می شوید و به صورت خودکار جریمه می شوید.

جرایم شامل کاهش زمان آزمون و اتمام آزمون می‌باشد.

امکان بارگذاری فایل در سوال وجود ندارد!

امکان بارگذاری یا عدم بارگذاری فایل در سوال توسط استاد تعیین می شود، پس در صورتی که سوال مورد نظر فاقد امکان بارگزاری سوال می‌باشد؛ پاسخ را برای استاد تایپ نمایید.

امکان شرکت در آزمون توسط تلفن همراه وجود دارد؟

بله امکان شرکت در آزمون با تلفن همراه وجود دارد، ولی در صورت برخورد با مشکل امکان پشتیبانی از راه دور همکاران پشتیبانی ما را از دست می دهید.

در ابتدای آزمون معمولا سایت کند می شود و امکان ورود به سایت نیست!

بهتر هست راس ساعت آزمون در سایت حضور داشته باشید و اقدام به شرکت در آزمون نمایید، کلیه امتحانات با ۱۰ دقیقه گپ برگزار می شود به عنوان مثال اگر وقت آزمون شما ۹۰ دقیقه باشد و زمان شروع شدن آزمون شما ساعت ۱۵ باشد، زمان بسته شدن آزمون ۱۶:۴۰ در نظر گرفته می‌شود تا افرادی که در ابتدای آزمون به علت ترافیک بالای سایت نتوانسته‌اند وارد شوند، وقت خود را از دست ندهند.

حداکثر حجم آپلود فایل چقدر است؟

حداکثر حجم فایل برای بارگذاری در پاسخنامه هر سوال ۸ مگابایت می باشد.

ساعت برگزاری کلاس ها


سانس کلاسی های آموزشی از ساعت تا ساعت
اول 07:30 09:00
دوم 09:05 10:30
سوم 10:40 12:05
چهارم 13:00 14:30
پنجم 14:45 16:15
ششم 16:30 18:00
هفتم 18:15 19:45

نکات مهم:

  1. قبل از برقراری ارتباط با کارشناسان، حتما از وجود نرم افزار AnyDesk بر روی رایانه خود مطمئن شوید و پس از دریافت کد ۹ رقمی درون نرم افزار AnyDesk اقدام به برقراری تماس نمایید.
  2. قبل از برقراری ارتباط حتما سوالات متداول و ویدئو های آموزشی را با دقت ملاحظه نمایید، در صورتی که پاسخ سوال شما در وب‌سایت وجود داشته باشد، کارشناسان ما شما را به وب سایت ارجاع می‌دهند.
  3. پشتیبانی تلفنی طبق جدول ذیل و در ساعات اداری صورت می پذیرد.
  4. فهرست ذیل امکان به روز رسانی دارد، خواهشمندیم با مراجعه به همین صفحه آخرین وضعیت به روزرسانی ها را ملاحظه نمایید.
کارشناسان پشتیبانی و برنامه ریز دانشجویان

کارشناسان پشتیبانی و برنامه ریز دانشجویان

این محتوا با رمز محافظت شده است، استاد گرامی به منظور دریافت رمز به سامانه آموزش مراجعه نمایید.

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی قم می باشد.